توسل و انواع آن

توسل به عزیزان درگاه الهى از جمله مسائلى است که میان مسلمانان جهان رواج کامل دارد، و از روزى که شریعت اسلام به وسیله پیامبر ( صلى الله علیه و آله) ابلاغ شد از طریق احادیث اسلامى مشروعیت آن نیز، اعلام گردید.

تنها در قرن هشتم اسلامى بوسیله «ابن تیمیه» ، مورد انکار قرار گرفت و پس از دو قرن بعد، وسیله «محمد بن عبد الوهاب» این جریان تشدید شد، و توسل به اولیاء الهى نا مشروع و بدعت معرفى گردید و احیانا عبادت اولیاء خوانده شد. و جاى گفتگو نیست که عبادت غیر خدا شرک و حرام خواهد بود.

ما درباره معنى عبادت بحث جداگانه‏اى خواهیم داشت و یادآور خواهیم شد که توسل به اولیاء به یک صورت «عبادت» و «شرک» محسوب شده و به صورت دیگر، مطلوب و مستحب خواهد بود و بویى از عبادت نخواهد داشت، و در این جا فعلا به توضیح آن نمى‏پردازیم، چیزى که مهم هست بدانیم اینکه توسل به اولیاء الهى به دو صورت انجام مى‏گیرد:

1 ـ توسل به ذات آنان مثل اینکه بگوئیم:

«اللهم انى اتوسل الیک بنبیک محمد ( صلى الله علیه و آله) ان تقضى حاجتى»

بار الها من به پیامبرت محمد ( صلى الله علیه و آله) توسل مى‏جویم که حاجت مرا روا فرما .

2 ـ توسل به مقام و قرب آنان در درگاه الهى و حقوق آنها مثل اینکه بگوییم:

«اللهم انى اتوسل الیک بجاه محمد ( صلى الله علیه و آله) و حرمته و حقه ان تقضى حاجتى» .

بار الها من مقام و احترام آنان را که در نزد تو دارند وسیله خود قرار مى‏دهیم که حاجت مرا اداء فرمائى.

از طرفى «وهابى» ها هر دو صورت ممنوع اعلام شده است. در حالیکه احادیث اسلامى و سیره مسلمین بر خلاف نظریه «وهابى» ها گواهى مى‏دهند و توسل به اولیاء را به هر دو صورت تجویز مى‏کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد